יום ראשון, 9 ביוני 2024

החדשות הטובות של ישראל 9 ביוני 24

 

במהדורת החדשות הטובות של ישראל מה-9 ביוני 2024, הבולטים כוללים:

       ·          שתי פריצות דרך ישראליות נוספות במאבק נגד הסרטן.

       ·          מערכת תרגילים ישראלית יכולה לשפר ראייה ירודה ב-25%.

       ·          אלפי תומכי ישראל יצאו לרחובות לונדון ומנהטן.

       ·          אינטל חשפה את המיקרו-מעבד החדש שפותח בישראל להפעלת מערכות בינה מלאכותית.

       ·          חדשנות ישראלית עומדת לשנות את תעשיית הסוללות החשמליות.

       ·          ראו דוגמאות חדשות לטכנולוגיה ישראלית בצרפת ובדרום אפריקה.

       ·          ביום ירושלים 2024 אוכלוסיית ירושלים עולה על מיליון תושבים.

 

הישגים רפואיים של ישראל

 

חדירה למחסום דם-מוח. טכנולוגיית פלטפורמת הננו של NanoCarry הישראלית חודרת את מחסום דם-מוח (BBB) כדי לספק טיפולים מצילי חיים למוח. המטרה הראשונית היא גרורות מוחיות של סרטן שד HER2, שאין להן טיפול, אף על פי שהסרטן המקורי ניתן לריפוי ביעילות.

https://nocamels.com/2024/05/penetrating-brains-natural-barrier-to-deliver-life-saving-drugs

https://nanocarry.com

 

חיזוי מה תאי הסרטן יעשו בהמשך. חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים מנתחים ביופסיות של חולי סרטן ומשתמשים בבינה מלאכותית כדי לחזות את התקדמות המחלה או עמידות לכימותרפיה. באמצעות מדע הננו-אינפורמטיקה הם חושפים תאים לחלקיקי ננו, רושמים רמות ספיגה ומדמים את התנהגות התאים.

https://www.israel21c.org/scientists-use-ai-to-predict-what-cancer-cells-will-do-next

https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.adj4370

 

ניסוי לטיפול במחלת תאי מגל. BiolineRX הישראלית תבצע ניסויים קליניים שלב 1 על חולי מחלת תאי מגל (SCD) במספר מקומות בארה"ב. היא תשתמש בטיפול בתאי גזע motixafortide שלה, המשמש כיום לטיפול במיאלומה נפוצה. SCD נגרמת על ידי מוטציה של גן ההמוגלובין.

https://nocamels.com/2024/05/israeli-biopharma-firm-leading-us-trial-of-potential-scd-drug

 

הדרך הארוכה. כבר בשנת 2015 גילו חוקרי אוניברסיטת בן גוריון בישראל את הקשר בין חלבון פקטור מעכב נדידת מאקרופאגים (MIF) וניוון שרירים אמיאוטרופי (ALS), הידוע גם כמחלת לו גריג. כעת הם מובילים צוות בינלאומי לשימוש בו כתרופה פוטנציאלית.

https://nocamels.com/2024/05/israeli-led-study-discovers-proteins-potential-as-als-treatment

 

האנטיביוטיקה הנכונה תוך 90 דקות. מדענים ממכון הטכניון בישראל פיתחו טכנולוגיית חיישן אופטי שיכולה לזהות את האנטיביוטיקה הנכונה לדלקות בדרכי השתן וזיהומים אחרים תוך 90 דקות בלבד. הם עבדו עם בוגרי הטכניון בחברה במרילנד, ארה"ב ובאוניברסיטת ג'ון הופקינס.

https://ats.org/our-impact/new-device-rapidly-identifies-exact-antibiotic-needed-for-infections

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/advs.202303285

 

אמבולנסון נחוץ לנתניה. הצלה מאוחדת ישראל פונה בבקשה לתרומות לרכישת רכב תגובה מהירה - המכונה מיני-אמבולנס (אמבולנס קטן) רכב שטח (ATV). הוא יכול להביא צוות של עד חמישה מתנדבי UH ומצילי חיים ותיקים לזירת חירום מקומית בתוך דקות.

https://israelrescue.org/mymitzvah/minilance-a-rapid-response-vehicle-for-netanya

 

חיסול נגיף הפוליו האחרון. אוניברסיטת בן גוריון קיבלה מענק של 1.3 מיליון דולר מקרן גייטס לפיתוח ואימות גישה חדשה ובטוחה למדידת תגובות חיסוניות לנגיפי פוליו.

https://provaeducation.com/news/ben-gurion-university-scientist-to-contribute-to-the-eradication-of-polio/2466922

https://www.bgu.ac.il/en/news-and-articles/hertz-gates-foundation-grant

 

תמיכה ממורק לסטארט-אפ לעיצוב נוגדנים. Biolojic Design הישראלית משתפת פעולה עם מרק לפיתוח מולקולות שיכולות להיות הבסיס לטיפולים לטיפול בסרטן והפרעות אימונולוגיות אחרות. המיזם שווה פוטנציאלית עד 350 מיליון יורו לחברה הישראלית.

https://www.calcalistech.com/ctechnews/article/bybenkovr

 

טיפול בדיכאון בגיל מבוגר. מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) הרחיב את אישור מערכת הגירוי המגנטי הטרנס-קרניאלי העמוק של BrainsWay הישראלית. כעת ניתן להשתמש בה לטיפול בדיכאון עד יום הולדתו ה-86 של המטופל. הגבלת הגיל הקודמת הייתה 67 שנים.

https://www.brainsway.com/news_events/brainsway-receives-expanded-fda-labeling-to-treat-late-life-depression

 

תרגילים משחזרים את הראייה. RevitalVision הישראלית הצליחה מאוד לשפר את מצבם של לקויי הראייה. בממוצע, התרגילים המובנים המקוונים למוח משיגים שיפור מדיד של 20-25%, השווה לשתי שורות נוספות בטבלת בדיקת ראייה סטנדרטית.

https://www.israel21c.org/improving-vision-with-at-home-brain-exercises

https://www.youtube.com/watch?v=-Iauuv13Ujw

 

זהירות מנחשים. רופאים הצילו אישה ישראלית בשנות ה-50 לחייה לאחר שננשכה על ידי נחש בדרום ישראל. היא הובאה לבית החולים אשדוד על ידי בני משפחה שגם הביאו את הנחש. הרופאים הצליחו לזהות את הנחש ולתת את הנסיוב המתאים נגד הארס. המאמר מכיל כמה עצות חשובות.

https://www.israelnationalnews.com/news/390948

 

 

ישראל היא כוללת וגלובלית

 

אם ל-11 זוכה בפרס קריל. קרן וולף העניקה אחד מפרסי קריל 2024 לד"ר חיה קלר מבית הספר למדעי המחשב באוניברסיטת אריאל על תרומתה המשמעותית לגיאומטריה דיסקרטית וחישובית. ד"ר קלר היא אם ל-11 ילדים. בעלה הוא פרופסור באוניברסיטת בר-אילן.

https://www.ynetnews.com/health_science/article/rjl83aov0

https://wolffund.org.il/category/awards-and-scholarships/the-krill-prize-winners

 

הערבי הישראלי האחראי על בניית מפעלי אינטל. הערבי הישראלי רדא מסרווה הוא סגן נשיא להנדסת בניית מתקנים באינטל. הוא אחד האנשים המרכזיים המופקדים על ההתרחבות הגדולה ביותר בהיסטוריה של אינטל - בניית עשרה מפעלים וציודם, כולל בישראל, גרמניה, פולין וכן, גם מלזיה.

https://en.globes.co.il/en/article-the-israeli-doing-the-nuts-and-bolts-of-intels-revolution-1001479885

 

דמויות פעולה ישראליות לגמרי. חובה לכל הגילאים. ניתן להזמין מראש דמויות פעולה של צה"ל, המסמלות את האומץ והמגוון של גיבורי ישראל האמיתיים. לוחם כוחות מיוחדים אשכנזי, לוחמת חי"ר מזרחית מקיבוץ, צנחן דרוזי ערבי, סייר אתיופי ועוד רבים. בנוסף, כלב K9 והרבה אביזרים.

https://giboreyisrael.com

 

פרס אמירתי לפרופסורית ישראלית. פרס ח'ליפה לחינוך של איחוד האמירויות ניתן לפרופסור ציפי הורוביץ-קראוס מהטכניון על מחקרה כיצד ילדים לומדים לקרוא. הורוביץ-קראוס מתמחה במחקר דימות מוחי (EEG ו-MRI) כדי לעזור לילדים המתקשים ללמוד לקרוא.

https://www.israel21c.org/prestigious-emirati-education-award-goes-to-israeli-professor

https://edu.technion.ac.il/en/member/tzipi-horowitz-kraus

 

אלפים צועדים למען ישראל בניו יורק. לפי ההערכות, בין 40,000 ל-100,000 צועדים התאספו ל'יום ישראל ב-5', המצעד השנתי בשדרה החמישית במנהטן לתמיכה בישראל.

https://unitedwithisrael.org/watch-tens-of-thousands-march-for-israel-in-new-york-city

https://www.jns.org/israel-parade-in-ny-drew-100000-broke-records-uja-federation-says

https://www.youtube.com/watch?v=hFLiOCJFl5o&t=898s

 

וגם בלונדון. לפי ההערכות, כ-40,000 אנשים צעדו ברחבי לונדון תחת הכותרת "מאוחדים נשיבם הביתה". זו הייתה ההתכנסות הפרו-ישראלית הגדולה ביותר בבריטניה מאז ה-7 באוקטובר. בסוף המצעד שוחררו בלונים צהובים.

https://www.timesofisrael.com/tens-of-thousands-march-in-london-to-call-for-release-of-hostages

 

היפנים תורמים אמבולנסים. פוליטיקאים נוצרים מכל רחבי יפן תורמים שני אמבולנסים לקהילות ישראליות לאורך גבול עזה כדי להחליף אמבולנסים שהושמדו על ידי חמאס ב-7 באוקטובר. לאחרונה הם תרמו 150,000 פאונד למגן דוד אדום בישראל לרכישת אמבולנס נייד לטיפול נמרץ ראשון.

https://www.jns.org/japanese-christians-donate-ambulances-to-replace-those-destroyed-in-oct-7-attacks

 

תיקון ישראלי ל-WHO אושר. מאז 1968, האספה השנתית של ארגון הבריאות העולמי בז'נבה מאשרת החלטה המגנה את ישראל. השנה הציעה ישראל תיקון הקורא לשחרור בני הערובה מעזה ולגינוי מיליטריזציה של בתי חולים בעזה. למרבה הפלא, הוא עבר.

https://worldisraelnews.com/israeli-amendment-surprisingly-passes-world-health-assembly

 

אנחנו יכולים ללמוד מזה. מומחי משפט צבאיים אמריקאים ומפקדים לשעבר פרסמו דו"ח המשבח את צה"ל ואת התנהלותו במלחמה נגד חמאס. הם סיכמו: "הצבא האמריקאי ירוויח מללמוד כיצד צה"ל נלחם ביעילות בסביבה מורכבת ורב-תחומית זו."

https://www.jns.org/idf-exemplifies-tactical-operational-excellence-in-gaza

 

 

מדע וטכנולוגיה

 

השבב החדש של אינטל-ישראל בתחום הבינה המלאכותית. אינטל חשפה את Lunar Lake – סדרת המעבדים החדשה שלה המוכנה לבינה מלאכותית. תוכנן ופותח על ידי ארכיטקטים ומהנדסים ישראלים; נבנה במרכזי הפיתוח של אינטל בחיפה ובפתח תקווה. Lunar Lake מהיר ב-50% מהדור הקודם, תוך צריכת 80% פחות אנרגיה.

https://www.intel.com/content/www/us/en/newsroom/news/intels-lunar-lake-processors-arriving-q3-2024.html#gs.ads99o

https://www.calcalistech.com/ctechnews/article/4y8rnvi6i

 

תשע פרסים. Appdome הישראלית זכתה בסך הכל בתשעה (9) פרסי הצטיינות בתחום הסייבר. הם היו בקטגוריות פלטפורמת אבטחה ניידת, אוטומציה, הגנה מפני הנדסה חברתית, הגנה מפני בוטים, תאימות למיקום גיאוגרפי, XDR (זיהוי ותגובה מורחבים), כלי DevOps ואבטחת יישומים.

https://www.ourcrowd.com/startup-news/appdome-sweeps-cybersecurity-excellence-awards

 

מיליארד שקלים. אוניברסיטת בר-אילן בישראל קיבלה תרומה אנונימית של 260 מיליון דולר (1 מיליארד ש"ח) (אחת התרומות הגדולות ביותר אי פעם לאוניברסיטה ישראלית) להשקעה במדעי הטכנולוגיה העמוקה. נשיא בר-אילן, פרופסור אריה צבן, אמר שזה יכול להשפיע לטובה על עתיד ישראל והאנושות.

https://www.jns.org/bar-ilan-receives-anonymous-billion-shekel-donation

https://www.biu.ac.il/en/article/580830

 

מערכת בטיחות לאופניים וקורקינטים חשמליים. Autotalks הישראלית השיקה את מערכת הבטיחות V2X (Vehicle to Anything) TEKTON3-BIKE System on Chip, וכן את המכשיר ZooZ3 V2X או אפליקציית סמארטפון לאופניים וקורקינטים חשמליים. רוכבי האופניים יקבלו התראות בזמן אמת על סכנות אפשריות בכביש.

https://auto-talks.com/products/tekton3-bike

 

טעינה סופרית לסוללות עופרת-חומצה. Salvation Battery הישראלית שילבה ננו-צינוריות פחמן בסוללות עופרת-חומצה, מה שמכפיל את חייהן והופך אותן לאפשרות נטענת וממחזרת. תאי עופרת-חומצה משמשים כיום להתנעת כלי רכב מונעי בנזין, אך עשויים בקרוב להחליף תאי ליתיום-יון בכלי רכב חשמליים ועוד.

https://nocamels.com/2024/06/nanotubes-transform-lead-acid-batteries-into-super-energy-source

 

ניקוי האגם הגדול ביותר בצפון קרוליינה. BlueGreen Water Technologies הישראלית החלה במחקר פיילוט לטיפול בציאנובקטריה באזור של אגם מטמוסקט, האגם הגדול ביותר בצפון קרוליינה. פריחות אצות רעילות גדולות ואיכות מים יורדת מאיימות על חיות הבר הנרחבות של האגם.

https://www.thewashingtondailynews.com/2024/05/21/division-of-water-resources-oks-certificate-for-pilot-treatment-at-lake-mattamuskeet

 

גבינה מפולי סויה. NewMoo הישראלית הצטרפה לשורות יצרני המזון ללא חלב פרה בישראל. NewMoo מייצרת חלבוני קזאין (80% מהחלבונים בחלב) מצמחי סויה, שהופכים לצורה נוזלית לייצור גבינה ללא בעלי חיים.

https://www.foodtechbiz.com/plant-based/newmoo-creates-casein-in-plants-for-crafting-moo-free-cheese

https://newmoofoods.com

 

חיים מהשמש. רוב האנשים יודעים שפוטוסינתזה היא הדרך שבה צמחים רבים גדלים, תוך שימוש באור השמש, מים ו-CO2 לייצור אנרגיה כימית. המדען מהטכניון אריאל חזן נסע לאנטארקטיקה כדי לחקור דרך נוספת - שבה חלבון מיקרוביאלי רודופסין מאפשר למיקרואורגניזמים להמיר אור שמש לאנרגיה.

https://biology.technion.ac.il/en/the-doctoral-student-ariel-hazan-from-the-faculty-of-biology-exchanged-the-warm-laboratory-at-the-technion-for-the-snowy-landscapes-of-antarctica-for-a-month-and-a-half

https://www.youtube.com/watch?v=XgTHXi6Wv9U

 

החלל – הגבול האחרון עבור מסכי מחשב. Sightful הישראלית חשפה את הגרסה האחרונה של מחשב נייד במציאות רבודה ללא מסך. ה-Spacetop G1 צפוי לצאת באוקטובר. זה מחשב, ג'ים, אבל לא כמו שאנחנו מכירים אותו.

https://www.calcalistech.com/ctechnews/article/hkiimkler

 

 

כלכלה ועסקים

 

טרמינל 1 נפתח מחדש עם חזרתה של ריאנאייר. טרמינל 1 הנמוך-תקציב בנמל התעופה בן-גוריון נפתח מחדש ב-3 ביוני לטיסות בינלאומיות. כמה שעות מאוחר יותר נחתה הטיסה הראשונה של ריאנאייר בישראל מאז פברואר. החברה תפעיל קווים בין תל אביב לברלין, פאפוס, בודפשט, בארי, מילאנו, מלטה ואתונה.

https://en.globes.co.il/en/article-terminal-1-reopens-as-ryanair-returns-to-israel-1001480460

 

עסק קריר – 3 ק"מ מעזה. זוטה-קור הישראלית חזרה למפעל שלה בשדרות כדי להמשיך לייצר את פתרון הקירור הנוזלי הדיאלקטרי הייחודי שלה ללא מים למיקרושבבי AI עמוסים. המנכ"ל ארז פרייבך מתאר את הרקע היזמי שלו ושל ה-CTO ה"גניאוס" שלו, נחשון אידלסון.

https://www.calcalistech.com/ctechnews/article/3dmkm9a53

 

עובדים בגבול עזה. מרכז שדרות הוא המיקום הבלתי סביר של NatureGrowth. במקור תוכנן להיות מרכז לסטארט-אפים בתחום האג-טק וטכנולוגיות האקלים. לאחר ה-7 באוקטובר, הפך ל-SafeSpace – אזור עבודה משותף שקט, וכעת הוא בסיס לארגונים ללא כוונת רווח. הבעלים מקווים שיום אחד זה יוכל להפוך למרכז אג-טק עולמי.

https://www.timesofisrael.com/sderot-ag-tech-incubator-becomes-an-unlikely-oasis-in-the-gaza-border-warzone

 

מוכנים למקרה של אסון. קבוצת אמן היא חברת ה-IT הגדולה ביותר בישראל, עם כ-4,000 עובדים. הוקמה לפני 50 שנה, היא מקפידה לשמור על 50% מהפעילות שלה בישראל. אבל יש לה גם חברות בנות בכמה מדינות אחרות, שיכולות לפעול כאתרי שחזור מאסון בזמנים של משבר.

https://www.israel21c.org/it-firms-disaster-recovery-strategy-stands-test-of-war

https://www.aman.co.il

 

5 חברות סייבר שכדאי לעקוב אחריהן. כלכליסט מזהה חמישה סטארט-אפים ישראלים מתמחים באבטחת סייבר שצפויים להצליח בשנת 2024. Oasis Security (זהויות לא אנושיות, למשל סיסמאות), Astrix Security (חיבורים לא אנושיים, למשל APIs), Backslash (אבטחת פיתוח), Zenity (סביבות קוד נמוך) ו-OneLayer (בתי חולים).

https://www.calcalistech.com/ctechnews/article/hyzcgjbvr

 

מפעל חדש לחלבון מיקרו-אצות. ברבל הישראלית פתחה את המפעל המסחרי הראשון שלה לייצור חלבון חלופי ממיקרו-אצות. המוצר הוא טבעוני, ללא גלוטן, לא אלרגני, לא GMO, מכיל מעל 60% חלבון ובעל חיי מדף ארוכים. הוא יכול לשמש במוצרים חלופיים לחלב או בשר.

https://agfundernews.com/brevel-unveils-commercial-algae-protein-plant-with-focus-on-alt-dairy-our-protein-is-superior-to-soy-and-pea

https://brevel.co.il/our-product

 

חוות באפלו בישראל. חנוך טריסטר בעל ומנהל את חוות הבאפלו היחידה בישראל במושב ביצרון בדרום ישראל, מבאפלו שהובאו לישראל בשנות ה-90. החווה מייצרת כדורי מוצרלה ובורטה, מגוון רחב של גבינות קשות, יוגורטים בטעמים, לבנה ואפילו גלידת חלב באפלו.

https://www.israel21c.org/israels-one-and-only-buffalo-farm-sparks-a-revolution-in-taste

https://bufalo.co.il

https://www.instagram.com/buffalo_farm_israel

 

עיניים ליצרנית מנועי מטוסים צרפתית. אודיסייט.איי.איי הישראלית קיבלה הזמנה מרכש מחברת Safran Aircraft Engines מבוססת צרפת. אודיסייט.איי.איי תספק את המצלמות המיקרוסקופיות המתקדמות שלה לתמוך בניסויים, בתכנון ובפיתוח מנועי הסילון של Safran לתעשיית התעופה.

https://www.odysight.ai/press/odysight-ai-receives-purchase-order-from-france-based-safran-aircraft-engines

 

תוכנה למאמני כדורגל. Easy Coach הישראלית עוזרת למאמני כדורגל לנהל את המועדונים שלהם. התכונות כוללות ניהול מועדונים, פיתוח וביצועי שחקנים, ניתוח צוות, טקטיקות, אסטרטגיות אימון וכו'. בשימוש נבחרת ישראל, ויאריאל FC ו-250+ קבוצות אחרות ב-7 מדינות, כולל דרום אפריקה.

https://nocamels.com/2024/05/football-fan-scores-with-club-management-software-at-home-away

https://www.easycoach.club

 

הזמנה של 260 מיליון דולר מאלביט. חברה בינלאומית נוספת (לא נחשפה) הכירה בדומיננטיות של ישראל בתעשיית טכנולוגיית ההגנה עם הזמנת רכש של 260 מיליון דולר לשנתיים עבור מערכות מאלביט הישראלית. בשנת 2023 הרוויחה אלביט הכנסות של כ-6 מיליארד דולר וכעת יש לה צבר הזמנות של 17.8 מיליארד דולר.

https://elbitsystems.com/pr-new/elbit-systems-awarded-a-contract-of-approximately-260-million-by-an-international-customer

 

תענוג אננס. ישראל ביטלה את המכסים על יבוא אננס מקוסטה ריקה, מה שהוביל לצניחת מחירים. הישראלים ניצלו זאת במלואם, כמעט והכפילו את הצריכה הרגילה שלהם. הפרי כבר הגדיל את הפופולריות שלו, מ-1.1 מיליון שנמכרו בשנת 2021 ל-1.9 מיליון בשנת 2023.

https://en.globes.co.il/en/article-israelis-almost-double-pineapple-consumption-after-imports-eased-1001480235

 

אקזיטים, רכישות ומיזוגים – עד 9 ביוני 2024: SAP מגרמניה רוכשת את WalkMe הישראלית ב-1.5 מיליארד דולר; Tenable האמריקאית רוכשת את Eureka Security הישראלית בעשרות מיליוני דולרים. Valens Semiconductor הישראלית רכשה את Acroname מקולורדו.

 

השקעות סטארט-אפ – עד 9 ביוני 2024: Gauzy גייסה 75 מיליון דולר (הנפקה);

 

 

תרבות, בידור וספורט

 

ג'אז חם. טעימה מפסטיבל הג'אז של ניו אורלינס בתל אביב.

https://eng.hotjazz.co.il/the-new-orleans-jazz-festival-tel-aviv-may-june-2024

https://www.youtube.com/watch?v=h4LbPKyERQI

 

רחובות ירושלים אחרי ל"ג בעומר. הירושלמים מנצלים עד תום את סיום האיסור על חתונות לפני ל"ג בעומר. עכשיו הרחובות מלאים בקולות של חגיגות ומסיבות. אבל אלה לא יכולים להשתוות לחגיגות יום ירושלים – עליהן ידווח בשבוע הבא.

https://rjstreets.com/2024/06/02/take-a-walk-and-see-whats-new-on-the-jerusalem-streets

 

הסרט של גל גדות זכה ליותר מ-100 מיליון צפיות. סרט המתח "לב של אבן" בכיכובה של השחקנית הישראלית גל גדות הוזרם בנטפליקס מעל 109 מיליון פעמים במחצית השנייה של 2023. זה היה הסרט השני הכי נצפה, אחרי "להשאיר את העולם מאחור", שזכה ל-121 מיליון צפיות.

https://www.algemeiner.com/2024/05/28/gal-gadots-action-movie-nabs-second-place-netflix-list-most-watched-films-second-half-2023

 

סגני אלופי אירופה בקרלינג. בולגריה ניצחה את ישראל 7-4 בגמר אליפות אירופה בקרלינג לגברים 2024 בדרג C בדמפריז, סקוטלנד. נבחרת הגברים הישראלית שזכתה במדליית הכסף כללה את הסקיפ אלכס פוקרס, את השלישי דימיטרי אבאנין, את השני לורנס סידני ואת המוביל ג'פרי יעקב לוץ.

https://worldcurling.org/2024/05/medal-games-eccc2024

 

 

המדינה היהודית

 

הרובע ההרודיאני בירושלים נפתח. לאחר שנתיים של שיפוצים שעלו 5 מיליון דולר, הרובע ההרודיאני בן ה-2,000 שנה בעיר העתיקה בירושלים נפתח מחדש לציבור. האזור בגודל 2,600 מ"ר מכיל בתים מפוארים, פסיפסים, רחובות מרוצפים ורבים מבתי הטבילה הטקסיים למשפחות הכהונה ששירתו בבית המקדש השני.

https://www.jns.org/unveiling-jerusalems-priestly-neighborhood-from-herodian-era

 

ההרים הקדושים של שומרון. מחקר חדש מאוניברסיטת תל אביב זיהה את ההופעה המוקדמת ביותר בעולם של כלי אבן מיוחדים, ששימשו לפני 400,000 שנה לחיתוך בשר איילים. המחקר גם ציין את הר עיבל והר גריזים (ראו ספרי דברים ויהושע) כמקומות קדושים בהם היו איילים רבים.

https://www.ynetnews.com/travel/article/r1my7m11vc

https://link.springer.com/article/10.1007/s11759-024-09493-w

 

שימוש בבינה מלאכותית לניתוח התלמוד. חוקרים מאוניברסיטאות תל אביב ואריאל השתמשו באלגוריתם למידת מכונה כדי למצוא מקומות בתלמוד המכילים שינויים לשוניים יוצאי דופן. הם אישרו את התיאוריות של רש"י וחוקרי תורה אחרים כי ה"מסכתות המיוחדות" הללו עשויות להגיע ממקורות שונים.

https://www.jns.org/israeli-scholars-confirm-ancient-rabbinic-theories-via-machine-learning-algorithm

https://cris.tau.ac.il/en/publications/a-computational-analysis-of-the-special-talmudic-tractates

 

אוכלוסיית ירושלים עולה על מיליון. בזמן שהעולם היהודי חוגג את יום ירושלים – יום ירושלים, פרסם מכון המחקר של ירושלים את הסקר השנתי שלו, המראה כי אוכלוסיית בירת ישראל – העיר הנצחית – חצתה זה עתה מיליון תושבים. היא גדלה ב-13,400 תושבים מאז הסקר של השנה שעברה.

https://www.ynetnews.com/article/bkk3ahyn0

https://www.jns.org/jerusalem-adds-13400-new-residents-topping-one-million

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.