יום ראשון, 21 ביולי 2024

החדשות הטובות של ישראל 21 ביולי 24

 

במהדורת החדשות הטובות של ישראל מה-21 ביולי 2024, הבולטים כוללים:

 

·       אפילו איבוד גפיים לא יכול לנצח את הרוח הישראלית.

·       פריצת דרך ישראלית בממשק מחשב-מוח עשויה להחזיר את יכולת הדיבור.

·       מכשיר ניתוחי ישראלי יכול לשנות את חייהם של מיליוני חולי לב.

·       טכנולוגיה ישראלית מאפשרת לאנשים עם לקות בדיבור לגשת לאינטרנט.

·       תוסף מזון ישראלי הופך שמן בישול לבטוח לשימוש חוזר.

·       ה-FBI השתמש בטכנולוגיה ישראלית לגשת לטלפון הנייד של מתנקש פוטנציאלי.

·       בסבב ההשקעות האחרון של Horizon באיחוד האירופי, ישראל קיבלה את הסכום השלישי בגובהו.

·       קהילה חרדית אירחה 180 ניצולי נובה חילוניים לשבת.

 

חדשות חיוביות במהלך מלחמה

 

זה מרים את הרוח. זיו שילון איבד זרוע בעזה בשנת 2012, אך לא את כושר ההתמדה שלו. כאן הוא מבצע את ההגבהה בבית חב"ד שבסביון. שום דבר לא יכול לעצור את הגיבורים האלההם כעת חלק משמעותי ומעורר השראה מהחברה הישראלית. ראו גם את ארי ספיץ, שנפצע בפברואר 2024.
https://sparksofanation.com/sparks/ziv-shilon-lost-an-arm-but-he-didnt-lose-his-spirit-here-he-performs-hagbah-in-savyon-fortitude-and-faith-fueling-him-forward/
https://zivshilon.com/en/about/
https://www.instagram.com/reel/C9NaGEct2GG/
https://www.israelnationalnews.com/news/388392

נביא וגיבור מודרני. הנה מאמר שמתאר את מעשיו של רמי דודיאן, שהציל מאות אנשים מטרוריסטי החמאס. המחבר כותב: "עמנו הם מכבים ונביאים, לוחמים ומלאכים. היו הרבה גיבורים, אבל רמי דודיאן... חייב להיזכר לדורות."
https://www.jns.org/a-modern-day-prophet-and-hero/

חדשנות סטארטאפ בתחום הביטחון. ברגע שעוברים את החלק השלילי של המאמר הזה, מוצאים מספר יוזמות וחדשנויות חשובות שיעזרו לצה"ל בעימותים עתידיים. תוכנית מפא"ת, פתרונות הבעיה של אוניברסיטת תל אביב, יחידה 81, יחידת הטכנולוגיה ממר"ם.
https://www.timesofisrael.com/in-war-with-low-tech-foe-startups-could-prevent-costly-failings-so-why-dont-they/

מחלבת בארי מחדשת את ייצור הגבינות. המחלבה בקיבוץ בארי מייצרת שוב את הגבינות המפורסמות שלה לאחר ההתקפה הקשה ב-7 באוקטובר. למרות אובדן השותף העסקי שלו, דגן פלג נכנע ללחץ הציבורי שדרש את גבינות באריבמיוחד התעקשו על כך תושבי הקיבוץ שפונו לבתי מלון בים המלח.
https://www.timesofisrael.com/beeris-boutique-cheesemakers-carry-on-without-dror-ors-golden-hands/
https://beeridairy.co.il/

 

 

הישגים רפואיים של ישראל

 

מטופל "מדבר" בכוח המחשבה בלבד. אירוע היסטורי! במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב הושתלו אלקטרודות עומק במוחו של מטופל אפילפסיה בן 37. לאחר מכן, הוא הצליח לשלוט במתקן קול ממוחשב וכעת מתקשר באמצעות שני קולות ווקליים.
https://www.jns.org/tau-researchers-allow-patient-to-speak-with-thought-alone/
https://journals.lww.com/neurosurgery/abstract/9900/a_speech_neuroprosthesis_in_the_frontal_lobe_and.1250.aspx

מדידת סוכר בדם ללא חדירה לגוף. טכנולוגיית GWave של חברת HAGAR היא הטכנולוגיה הראשונה בעולם למדידת סוכר בדם באופן רציף וללא חדירה לגוף, המשתמשת בגלי רדיו (RF) למדידת רמות הסוכר בדם. המחקר האחרון הראה דיוק של 97% בהשוואה לבדיקות דם (ראו כאן).
https://www.businesswire.com/news/home/20211123005227/en/HAGAR-GWave-Awarded-FDA-Breakthrough-Device-Designation
https://www.hagartech.com/

מה מצב העורקים שלכם? חברת AccuLine מפתחת את CORAבדיקה מדויקת, לא פולשנית, מהירה וזולה לאבחון מוקדם של מחלות לב כליליות ולמניעת התקפי לב. הבדיקה מזהה שני אותות ביולוגיים חדשים בשילוב עם עיבוד אותות מבוסס בינה מלאכותית וייצוג גלים מתקדם ייחודי.
https://www.calcalistech.com/ctechnews/article/sjp00jnzdc
https://acculine-medical.com/

לא עוד ניתוחי לב פתוח. רכישת חברת Innovalve Bio Medical על ידי הענקית האמריקאית Edwards Lifesciences תאפשר להשתמש במערכת הצנתור החדשנית של החברה להחלפת מסתמים פגועים במיליוני מטופלים ולמנוע ניתוחי לב פתוח. המערכת פותחה במקור במרכז הרפואי שיבא בישראל.
https://www.ynetnews.com/health_science/article/b1fsw8sua
https://www.innovalvemed.com/

מרכז המוח. חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים זיהו את ה-Claustrum במוח כחשוב לשליטה בהתנהגות, כמו תגובתיות ואימפולסיביות. הוא גם מווסת את השינה, מה שיכול לפתוח דרכים חדשות לטיפול ב-ADHD, סכיזופרניה, הפרעה טורדנית כפייתית והתמכרויות.
https://tps.co.il/articles/israeli-findings-on-a-hidden-brain-hub-open-path-for-new-adhd-treatment/
https://www.nature.com/articles/s41467-024-48829-6

ריטריט חד-יומי למניעת PTSD. ארגון The Protective Partnership פתח בהרצליה ריטריט חד-יומי חינם בשם "הווילה". בהובלת ד"ר רוני סימונס נעשה שימוש בטיפול EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) לייצוב מוחות חיילי צה"ל ולהגנה עליהם מפני PTSD.
https://www.timesofisrael.com/intensive-one-day-retreat-program-aims-to-prevent-ptsd-among-idf-reservists/
https://the-villa.co.il/en/main/
https://the-villa.co.il/en/who-we-are/
https://he.wikipedia.org/wiki/EMDR

טיפול בסרטן לנשים אנגלו-ישראליות. ארגון Sharsheret Israel מסייע לנשים דוברות אנגלית בישראל המתמודדות עם סרטן השד לנווט בעולם הרפואי. בהתבסס על המודל האמריקאי, פיילוט השירותים של Sharsheret Israel כולל תמיכה פסיכו-סוציאלית, ניווט טיפולי סרטן, חינוך, קבוצות תמיכה ועוד.
https://www.jpost.com/health-and-wellness/article-808079
https://sharsheret.org/israel/

קידום טכנולוגיית הבריאות בצפון. ארגון Startup Nation Central מסייע למרכז הרפואי צפון (בית החולים פוריה) ליד טבריה להפוך למוביל אזורי בחדשנות בריאותית ויזמות. היא תתמוך גם במרכז השיקום החדש של הלמסלי בבית החולים.
https://www.jns.org/startup-nation-central-partners-with-israeli-hospital-to-boost-health-tech-in-north/

האם התרופות שלכם פגות תוקף? תאריך התפוגה המודפס על בקבוקי התרופות כבר לא רלוונטי לאחר פתיחת הבקבוקיש לרשום את תאריך הפתיחה. חברת Innocap פיתחה פקק מיוחד עם חוגה פשוטה המציגה את יום וחודש הפתיחה. הפקק גם מתקשר עם הטלפון החכם שלכם, המציג מידע על התרופה.
https://nocamels.com/2024/07/smart-cap-keeps-on-top-of-your-medications-crucial-expiration-date/
https://innocap.info/smart-cap-en/

כמעט חי. המדפסת התלת-ממדית החדשה J5 Digital Anatomyשל חברת Stratasys מאפשרת יצירת מודלים אנטומיים מדויקים ביומכנית לשימוש רפואי. אלו מחקים מבנים של עצמות, רקמות, רצועות ומבנים וסקולריים מורכבים, ומגיבים כמו איברים ועוד.
https://www.stratasys.com/en/3d-printers/printer-catalog/polyjet/j5-digital-anatomy-printer/
https://www.stratasys.com/en/landing-pages/j5-digitalanatomy-3d-printer/
https://www.youtube.com/watch?v=Kx48txM5P6A

אחיות! היזהרו כשאתם שואלים על "האחות" במרכז הרפואי לגליל בנהריה. האחיות ימית ועינב הן תאומות זהות, ואחותן הגדולה סימה (גם היא אחות) נראית בדיוק כמוהן. הן גדלו בבית עם עשרה ילדיםתשע בנות ובן אחד.
https://www.ynetnews.com/magazine/article/sjdljievr

 

 

ישראל היא כוללת וגלובלית

 

רופאי רחוב. Street Medicine Tel Aviv (SMTA) מורכבת מ-50 מתנדבים פראמדיקים המטפלים בחסרי הבית בתל אביב. 95% מהם הם אזרחים עם ביטוח רפואי, אך ללא תעודת זהות, טלפון לקביעת תורים או כסף לתרופות. SMTA שוברת את הסטיגמה בסיורים קבועים פעמיים בשבוע ומספקת לחסרי הבית אנטיביוטיקה, תחבושות, תפרים ועוד.
https://www.jns.org/tel-avivs-street-doctors-try-to-bridge-the-healthcare-divide/

 

כיתה מיוחדת מקבלת את התואר הראשון שלה. ששת הסטודנטים הישראלים עם מוגבלות אינטלקטואלית, שהשיגו בשנה שעברה את הכישורים האקדמיים הנדרשים לתואר ראשון, קיבלו כעת בטקס חגיגי באוניברסיטת בר-אילן את התארים הבין-תחומיים שלהם.
https://www.jns.org/bar-ilan-u-graduates-dont-let-disabilities-hold-them-back/

 

אמור זאת, עשה זאת. חברת Voiceitt השיקה לאחרונה את Voiceitt עבור Chrome. משתמשים עם ליקוי דיבור יכולים כעת להכתיב טקסט לדפדפן, ודיבורם המוטשטש מומר לטקסט עבור דוא"ל, Google Workplace, Google Classroom ובלוגים, וכן שירותי הודעות כמו Slack או Discord ועוד.
https://www.youtube.com/watch?v=GLf0-8wicPQ

https://www.voiceitt.com/chrome

מקהלת הנוער הירושלמית. המקהלה ההכללתית של ירושלים, המורכבת מישראלים וערבים פלסטינים, ריגשה את חבר השופטים בתוכנית America's Got Talent.
https://www.youtube.com/watch?v=HYp5LCC1WrM

לזכות בלבבות ובמוחות של דור ה-Z. ארגון TalkIsrael מכשיר את הדור הבא של יוצרי תוכן במדיה חברתית לפתח תכנים איכותיים המעבירים ראייה חיובית יותר על ישראל והחיים בה. התכנים של TalkIsrael כבר צברו 5 מיליון צפיות.
https://www.calcalistech.com/ctechnews/article/bkmjavtdc

משלחת שלום ממרוקו. שני תריסרים של משפיעני מדיה חברתית צעירים מקצועיים מוסלמים ממרוקו הגיעו לביקור של שבוע בישראל, שאורגן על ידי ארגון שרקה. כאן הם חווים פרספקטיבה שונה מזו שמקבלים במרוקו דרך דיווחי "אל-ג'זירה".
https://www.jns.org/a-moroccan-delegation-sees-a-different-israel-in-person/

דיפלומטים התקבלו בברכה בישראל. הנשיא יצחק הרצוג קיבל את כתבי ההסמכה הדיפלומטיים של השגרירים החדשים מאיטליה, יפן ופרו, כולם ענדו סרט צהוב לתמיכה בחטופים. כמו כן, הנשיא קיבל בברכה את השגרירים החדשים מקזחסטן ומקניה.
https://www.jns.org/herzog-receives-diplomatic-credentials-from-five-new-envoys/

 

 

מדע וטכנולוגיה

 

חיישנים רב-תכליתיים ל-AI פיזי. מדענים מאוניברסיטת בן-גוריון פיתחו חומרים מרוכבים אלקטרוניים הניתנים להדפסה בתלת-ממד (ISMCs) המחקים חיישנים ביולוגיים. חיישנים אלה יכולים להשפיע משמעותית על תחום הבריאות והרובוטיקה ולבשר את עידן ה-AI הפיזי, עם פוטנציאל גדול אף יותר מה-AI הדיגיטלי.
https://www.bgu.ac.il/en/news-and-articles/new-soft-multifunctional-sensors-mark-a-step-forward-for-physical-ai/
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1385894724052483?via%3Dihub

 

קורס דוקטורנטים באנרגיה ירוקה. האוניברסיטה העברית בירושלים משיקה תכנית תואר שני חדשה המתמקדת בטכנולוגיות אנרגיה ירוקה. היא תכלול חומרים ידידותיים לסביבה, יצירת מכשירים לייצור אנרגיה ירוקה והתמודדות עם אתגרים באחסון וניהול אנרגיה.
https://www.jpost.com/environment-and-climate-change/article-805909

 

ייצור תירס בר-קיימא. חברת N2Off (NTWO OFF) הראתה שטכנולוגיית החיידקים החדשנית שלה יכולה להפחית פליטת גז צחוק (N2O) כאשר היא מיושמת על נבטים של תירס, והשיגה הפחתות דומות (של 40-50%) כמו בגידול חיטה.
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2024/06/25/2903761/0/en/N2OFFAnnounces-Breakthrough-in-Reducing-N-O-Emissions-with-Innovative-Bacterial-Technology-in-Corn-Cultivation.html

 

הגברת יבולים בחיטת חורף. חברת Lavie-Bio הרחיבה את השימוש במיקורבינוקולנט Yalos שלה (דשן ביולוגי) לחיטת חורף. Yalos משפר את היבולים בכ-12.5%. הניסויים בצפון אמריקה נמשכים, ולביא-ביו מתכננת להרחיב את השימוש ב-Yalos לגידולים כמו סויה וקנולה.
https://lavie-bio.com/press/lavie-bio-announces-commercial-expansion-of-yalos-to-winter-wheat/
https://lavie-bio.com/yalos/

 

טיגון בריא יותר. Beyond Oil הוא אבקה ייחודית הסופגת מרכיבים מזיקים משמן מטוגן, מה שמאפשר להשתמש בו מחדש ללא אובדן איכות. הוא זכה בפרס חברת הפודטק של השנה בכנס המסעדנים הישראלי 2024, וכעת הוא בשימוש בשתי רשתות מזון מהיר גלובליות בישראל.
https://www.israel21c.org/new-powder-removes-cancer-causing-compounds-from-fried-food/
https://www.beyondoil.co/
https://www.youtube.com/watch?v=iSfJqbSopJ8

סטארט-אפים למאיץ חלל. חמישה סטארט-אפים ישראליים נבחרו מתוך 50 מועמדים להשתתף בתוכנית EXPAND לחלל, חלק ממאיץ Creation-Space. הסטארט-אפים הם: Tedence Space (אלקטרומגנטים), OASIX (משאבת חום), Omnidrill (רובוט), Inhayle (חומר חיטוי הידרוקסיל) ו-NOVAlert (חיישנים).
https://www.jns.org/wire/israeli-startups-compete-to-join-nasa-space-exploration-program/
https://finder.startupnationcentral.org/company_page/oasix-energy
https://oasix.energy/
https://liortevet6.wixsite.com/omnidrill
https://www.novalert.com/

להבין נתונים. Kaleidoo (חלק מ-Bynet Data Communications) יצרה את פלטפורמת Kal-Sense. היא ממירה את התקשורת הווידאו, הקול והטקסט של חברה לנתונים המופעלים על ידי AI, שניתן לנתח אותם כדי לענות על שאלות של מנהלי חברות.
https://nocamels.com/2024/07/ai-platform-lets-organizations-dive-deep-into-their-own-data/
https://www.kaleidoo.ai/
https://www.youtube.com/watch?v=c4EnVX5rrZA

משחקים מחנכים. Arcademy השלימה ניסוי מוצלח של פלטפורמת החינוך Minecraft שלה בתשעה בתי ספר ישראליים. התלמידים היו מעורבים פעילים בשיעורים ושיפרו את יכולותיהם בפתרון בעיות, ריבוי משימות ויצירתיות. Arcademy תושק בשנה הבאה בבתי ספר בכל רחבי ישראל וארה"ב.
https://www.israel21c.org/israeli-startup-to-bring-minecraft-education-to-us/
https://www.arcademy.io/en

הרחבת Moovit לנסיעות רחוקות. Moovit, אפליקציה ישראלית לתחבורה ציבורית המסייעת לנוסעים לנווט בלמעלה מ-100 מדינות, השיקה פלטפורמה חדשה לנסיעות בין-עירוניות ארוכות.
https://nocamels.com/2024/07/moovit-launches-global-public-transport-planner-for-intercity-trips/

טכנולוגיה ישראלית פורצת את הטלפון של תומאס קרוקס. הוושינגטון פוסט דיווח שה-FBI השתמש בטכנולוגיה של חברת Cellebrite כדי לפתוח את הטלפון של תומאס קרוקס, מתנקש בפוטנציה. Cellebrite נמצאת בשימוש על ידי יותר מ-2,500 רשויות בצפון אמריקה, 20 ממשטרות הערים הגדולות ביותר בארה"ב ו-25 באיחוד האירופי.
https://worldisraelnews.com/fbi-used-israeli-tech-to-crack-phone-of-trumps-would-be-assassin/

 

 

כלכלה ועסקים

142 מיליון דולר במימון מהאיחוד האירופי. תשעה סטארט-אפים ישראלים קיבלו יחד 142 מיליון דולר מתוכנית Horizon של האיחוד האירופי (EIC Accelerator). ביניהם נמנים MediWound (EscharEx), JaxBio, Nurami, LightSolver, Quantum Transistors, RAAAM Memory, Reophotonics (ioTech), SpacePharma ו-Impact Biotech.
https://www.timesofisrael.com/nine-israeli-startups-secure-142-million-in-funding-from-eu-horizon-program/
https://www.mediwound.com/products/escharex/
https://jaxbio.com/
https://quantumtransistors.com/
https://i-o-tech.com/

שותף השנה של מיקרוסופט. חברת 2bcloud זכתה בפרס שותף השנה של מיקרוסופט לשנת 2024 בישראל, המכיר בחברות שפיתחו וסיפקו יישומי, שירותי, מכשירי וחדשנויות AI בענן של מיקרוסופט בשנת 2024. 2bcloud היא גם שותפה של Amazon AWS.
https://2bcloud.io/2bcloud-recognized-as-winner-of-2024-microsoft-partner-of-the-year-award/
https://2bcloud.io/

חברת הפינטק המובילה. חברת Okoora נכללה ברשימת הפינטק המובילות בעולם לשנת 2024 של CNBC/Statista. הרשימה מכירה בחברות שתרמו משמעותית לשינוי וחדשנות בתחום שירותי הפיננסים באמצעות טכנולוגיה.
https://www.jpost.com/brandblend/okoora-makes-top-250-fintech-list-for-2024-by-cnbcstatista-810132

חנות אחת לכל צרכי האנרגיה הסולארית. חברת GiraSol Renewable Energy בונה ומתחזקת מתקנים סולאריים עם הטכנולוגיה הטובה ביותר לבדיקה ולפתרון בעיות ביצועים. בין לקוחות GiraSol נמנות חברת האנרגיה הישראלית Energix וחברת EDF הצרפתית, שמפעילות חוות סולאריות גדולות בישראל.
https://nocamels.com/2024/07/startup-transforming-israels-solar-ecosystem-into-a-global-affair/

Boots UK מוכרת בדיקות הריון ישראליות. רשת בתי המרקחת הבריטית Boots מוכרת כעת את Salistick, בדיקת ההריון הראשונה בעולם המבוססת על רוק של חברת Salignostics.
https://www.abingdonhealth.com/news/boots-launches-the-salivia-pregnancy-self-test/
https://www.boots.com/boots-saliva-pregnancy-test-2-pack-10340838

מעקב אחר כאב ביפן. חברת Medasense משתפת פעולה עם Nihon Kohden להפצת מכשיר PMD-200 המהפכני שלה למעקב אחר כאב בזמן אמת ולא פולשני, ביפן באופן בלעדי.
https://medasense.com/medasense-announces-a-strategic-agreement-with-global-medical-company-nihon-kohden-corporation/

הסטארט-אפ המבטיח ביותר של ישראל. 40% מהאמריקאים נהגו לנסוע ללא ביטוח נסיעות בתוך ארה"ב. כשמגפת הקורונה פרצה, כולם פתאום רצו ביטוח. חברת Faye השיקה את המוצר שלה ונבחרה על ידי ה-Wall Street Journal למוצר ביטוח הנסיעות של השנה בשנת 2023. עכשיו, Faye היא הסטארט-אפ המבטיח ביותר של ישראל לשנת 2024.
https://www.israel21c.org/the-company-thats-redefining-us-travel-insurance/
https://www.calcalistech.com/ctechnews/article/rj4rxodx0
https://www.youtube.com/watch?v=ccBHmXRm41w

1,000 משלמים עבור GenAI. חברת Upword פנתה בגרסת הבטא שלה ל-30,000 משתמשים, כאשר 1,000 מהם משלמים עבור הפונקציות המתקדמות של GenAI. Upword נועדה לחקות את שיטות המחקר המסורתיות הנדרשות על ידי מקצוענים, חוקרים ואקדמאים, ועכשיו היא השיקה את הגרסה המלאה שלה.
https://www.calcalistech.com/ctechnews/article/r1xj9cdua

אקזיטים, רכישות ומיזוגים עד 21 ביולי 2024: עדיין מעניין לראות האם Wiz תירכש על ידי Google תמורת 23 מיליארד דולר. חברת Edwards Lifesciences רכשה את Innovalve תמורת 300 מיליון דולר. החברה האמריקאית Tricentis רכשה את SeaLights בכ-150 מיליון דולר.

השקעות בסטארט-אפים עד 21 ביולי 2024: חברת CTERA גייסה 80 מיליון דולר; חברת CytoReason גייסה 80 מיליון דולר; חברת OCON Therapeutics גייסה 10 מיליון דולר; חברת HAGAR גייסה 5 מיליון דולר נוספים (בסך הכל 25 מיליון דולר); חברת Acculine גייסה 4.2 מיליון דולר; חברת Upword גייסה 3 מיליון דולר.

 

 

תרבות, בידור וספורט

 

ירושלים היא פרויקט ארוך טווח. תמונות מדהימות של רבים מהאתרים התרבותיים הגמורים (וכמעט גמורים) בבירת ישראלוגם תמונות של איך הם נראו במהלך הבנייה. יד ושם, מגדל דוד, הקמפוס הלאומי לארכיאולוגיה ועוד. ירושלים משתנה כל הזמן וממשיכה לגדול.
https://rjstreets.com/2024/07/14/in-jerusalem-preserving-and-presenting-the-past-in-new-ways/

"Your Honor" בראש טבלאות הסטרימינג. בתחילת יוני סיווגה סוכנות הדירוג Nielsen את "Your Honor" כסדרה הנצפית ביותר בשירותי סטרימינג שונים בארה"ב עם 1.5 מיליארד דקות צפייה. סדרת הדרמה עובדה מהסדרה הישראלית "כבודו", ששודרה לראשונה בישראל באביב 2017.
https://www.jns.org/your-honor-israeli-drama-adaptation-tops-us-streaming-charts/

נבחרת הברידג' היא אלופת אירופה. נבחרת הברידג' של ישראל המורכבת מאדִי אסולין, אילן ברקת, רוני בנין-בר, רון פכטמן, נטלי סעדה ויניב זק הם אלופי אירופה לקבוצות מעורבות.
http://www.eurobridge.org/2024/07/04/56th-european-team-championships-the-winners/

 

 

המדינה היהודית

 

ניצול שואה בן 83 מוצא בת דודה. שלום קוראי נציל מגטו ורשה כשהיה בן שלוש והובא לישראל, מבלי שידע את שמו האמיתי. בדיקת DNA הובילה אותו לבת דודתו אן מדין הלמן בצ'רלסטון, דרום קרוליינה, ארה"ב. (הסיפור פורסם לראשונה בעיתון הבריטי "הגרדיאן", בדרך כלל עוין לישראל).
https://www.timesofisrael.com/holocaust-survivor-who-never-met-any-family-finds-cousins-through-dna-testing/
https://www.theguardian.com/world/2024/jan/27/i-knew-nothing-the-warsaw-ghetto-boy-who-found-his-family-at-83-holocaust-survivor

180 ניצולי נובה בשבתון חרדי. 180 ניצולי נובה חילוניים השתתפו בשבתון בירושלים שאורגן על ידי הארגון החרדי קשר יהודי. המייסדת צילי שניידר אמרה: "התקשורת אומרת שאנחנו מופרדים. זה לא נכון. אנחנו עם אחד".
https://baltimorejewishlife.com/news/news-detail.php?SECTION_ID=1&ARTICLE_ID=173308
https://www.jns.org/180-nova-survivors-join-shabbaton-in-jerusalem-with-haredim/

חפירות בזנוח. ארכיאולוגים ישראלים פרסמו את תוצאות החפירות במושב זנוח במרכז ישראל. נמצאו רבים מהממצאים, ביניהם כתובת "המלך" שמיוחסת ככל הנראה למלך חזקיהו (סביבות 700 לפנה"ס). זנוח מוזכרת בספר נחמיה ג: יג.
https://www.unilad.com/news/world-news/archeology-discovery-pottery-at-zanoah-potential-significance-bible-652796-20240713

טבעת רומית נמצאה בהר הכרמל. יאיר בן ה-13 גילה בטבעת בת 1,800 שנה, החרותה עם דמות אלת מלחמה מהמיתולוגיה הרומית והיוונית העתיקה, במהלך טיול בהר הכרמל. היא נמצאה ליד מחצבת קדומים העתיקה, שמתחת לחוות משמר הכרמל.
https://www.jns.org/israeli-boy-finds-1800-year-old-ring-on-mount-carmel/
https://www.youtube.com/watch?v=f5pliOS3WlI

שמות תינוקות. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של ישראל דיווחה כי השמות היהודיים הנפוצים ביותר לבנות בשנת 2023 היו אביגיל (1,278), אילה (1,171), תמר (1,113), שרה, מיה, נועה, יעל, אסתר, ליבי וחנה. לבנים השמות הנפוצים ביותר היו דוד (1,760), לביא (1,415), יוסף (1,324), רפאל, אריאל, אורי, ארי, משה, נועם ויהודה.
https://www.israelnationalnews.com/news/392430